Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 có đáp án chi tiết - ILA Vietnam

Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 có đáp án mới nhất

Rà soát học thuật bởi: Jonathan Bird, Teaching and Learning Director
Tác giả: Tran TrinhQuy tắc biên tập

Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 có đáp án mới nhất

Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 thường bao gồm các dạng nâng cao về ngữ âm, từ vựng, ngữ pháp, cấu trúc câu, đọc hiểu, nghe và viết. Bài viết dưới đây sẽ giúp bạn nắm rõ cấu trúc cần lưu ý và tham khảo mẫu đề thi kèm đáp án chi tiết

Cấu trúc quan trọng trong đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

1. Các thì

Học các thì trong tiếng Anh

Các thì (tenses) là phần ngữ pháp trọng yếu, luôn xuất hiện trong mọi đề thi tiếng Anh, bao gồm cả đề thi học sinh giỏi. Phạm trù thì thường gặp ở đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 có thể kể đến như: thì hiện tại đơn, hiện tại tiếp diễn, quá khứ đơn, quá khứ tiếp diễn, hiện tại hoàn thành, tương lai đơn, tương lai gần.

Để chinh phục những câu hỏi liên quan đến phần thì, bạn cần học dấu hiệu nhận biết của thì, các trạng từ (adverb) đi kèm cũng như các cách dùng đặc biệt.

2. Dạng từ trong đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

Dạng bài word form kiểm tra khả năng sử dụng chính xác từ loại (danh từ, động từ, tính từ, trạng từ) trong từng ngữ cảnh cụ thể. Một số dấu hiệu để nhận biết dạng đúng của từ trong câu:

Danh từ:

• Sau mạo từ (a, an, the)

Mạo từ a, an, the và cách dùng mạo từ dễ nhớ nhất

• Sau tính từ sở hữu (your, his, her…)

• Sau giới từ (under, on, of…)

• Sau lượng từ (some, any, many…)

Tính từ:

• Trước danh từ

• Sau động từ to be

• Sau động từ chỉ tri giác (look, feel, smell…)

• Trong cấu trúc keep/ find/ make + object + adj

Trạng từ:

• Trước hoặc sau động từ thường

• Bổ nghĩa cho tính từ

• Bổ nghĩa cho trạng từ khác

• Đầu câu, trước dấu phẩy

Động từ: 

• Sau chủ ngữ

• Sau trạng từ chỉ tần suất

3. Cấu trúc câu đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

Cấu trúc câu đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

Phần cấu trúc câu (sentence structure) trong đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 thường xuất hiện trong bài tập biến đổi câu với nhiều dạng khác nhau. Hãy tham khảo một số cấu trúc mẫu thường gặp dưới đây:

• It seems that… → It appears that…/ It is likely that…/ It looks as if…: dường như

• To try to V → to make an effort to V/ to make an attempt to V: cố gắng

Although + clause → Despite/ in spite of + noun/ noun phrase/ V-ing: dù cho

• Because + clause → Because of + noun/ noun phrase/ V-ing: bởi vì

Prefer sb to do sth → Would rather sb V(past) sth: muốn ai làm gì

• Prefer doing sth to doing sth → Would rather do sth than do sth: thích làm gì hơn làm gì

Hardly + had + S + V(past participle) + when + S + V(past) → No sooner + had + S + V(past participle) + than + S + V(past): ngay sau khi…thì…

• To be not worth doing sth → There is no point in doing sth: không đáng làm gì

• S + be accustomed to + V-ing → S + be used to + V-ing: quen với việc gì

• Let sb do sth → Allow sb to do sth: cho phép ai đó làm gì 

Too + adj + (for s. o) + to + V → So + adj + that + S + can’t + V: quá… đến nỗi không thể…

Ví dụ: Although the traffic was heavy, we arrived on time.

→ In spite of/ Despite the heavy traffic, we arrived on time.

>>> Tìm hiểu thêm: Bài tập passive voice: Mở khóa những dạng bài tập thường gặp 

Mẫu tham khảo đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

học sinh

1. Phần đề thi

PART 1 – PHONETICS (Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8)

I. Choose the word whose underlined part is pronounced differently from that of the rest by circling the corresponding letter A, B, C or D. 

1. A. canal

B. casino

C. canary

D. canon

2. A. counterfeit

B. courtesy

C. drought

D. ouster

II. Choose the word with a different stress pattern by choosing the letter A, B, C or D. 

1. A. architecture

B. comparison

C. championship

D. communism

2. A. prerequisite

B. necessity

C. European

D. synonymous

PART 2 – VOCABULARY AND GRAMMAR  (Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8)

I. Choose the best answer to complete each sentence, identify your answer by circling the corresponding letter A, B, C or D.

1. Once the story ________ the headlines, everyone was talking about it.

A. smashed

B. hit

C. crashed

D. struck

2. Windmills are a common __________ in this part of the country.

A. view

B. look

C. sight

D. scenery

3.After his father’s sudden death, it took him a long time to __________.

A. get over

B. get back

C. get on

D. get by

4. We all believe that a happy marriage should be ______ mutual love.

A. based on

B. concerned with

C. confided in

D. obliged to

5. If Lucy’s car ______ down, she would be here right now.

A. wouldn’t have been

B. hadn’t broken

C. doesn’t break

D. didn’t break

6. It was only ______ he told me his surname that I realised that we had been to the same school.

A. then

B. until

C. as soon as

D. when

7. The job of student lodgings officer ______ a great many visits to landladies

A. concerns

B. offers

C. asks

D. involves

8. The new school complex cost __________ the city council had budgeted for.

A. twice more by far than

B. twice much more than

C. almost twice as much as

D. just twice as much as

9. David and Peter were badly injured in the last match, so __________ can play in this match.

A. both of them

B. neither of them

C. all of them

D. either of them

10. Thomas and Jennifer are at a party.

– Thomas: “What an attractive hairstyle you’ve got, Jennifer!”

– Jennifer: “__________. I got it done yesterday.”

A. I’m not sure about that

B. Thank you for your compliment

C. You are telling a lie

D. I don’t like your saying

II. Supply the correct tense or form of the verbs in brackets. (Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8)

1. The statue __________ (break) while it __________ (move) to another room in the museum.

2. The highway patrol advised __________ (take) the old route through the city.

3. If there aren’t any tickets left when we reach the front of the queue, we __________  (wait) all the time for nothing.

4. Alan was the last student __________ (leave) the classroom yesterday.

5. It is essential that all top security documents __________ (stamp) confidentially.

III. Give the correct form of the words in brackets to complete the sentences. 

1. His busy schedule made him completely __________ to his students. (access)

2. Linh is a __________. She spends so much time and money on shopping. (shop)

3. Gift exchange is __________ expression of social relations. (signify)

4. He works for UNESCO in a purely __________ role. (advice)

5. Ao dai has provided the __________ to artists, poems and writers for centuries. (inspire)

IV. Find and correct the mistake in each sentence below.

1. The governor has not decided how to deal with the new problems already.

2. The notebook lists every opportunities for handicapped workers in the area.

3. When I was a child, summers would be warmer and winters colder than now.

4. Why don’t you congratulate our son about passing his final exam?

5. Weather and geography conditions may determine the type of transportation used in a region.

PART 3 – READING COMPREHENSION  (Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8)

I. Choose the suitable words to complete the following passage. 

The Prime Minister’s comments yesterday on education spending (1)__________ the point, as the secondary education system also needs a major overhaul. Firstly, the system only views the weakest learners as having special needs. The brightest and most conscientious students are not encouraged to develop to their full (2)__________. Secondly, there’s too much testing and not enough learning. My fifteen-year-old daughter, for example, has just spent the last month or so (3)__________. for exams. These aren’t even real, important exams, as her GCSEs will be next year. They’re just (4)__________ exams. Is the work she’s been doing really going to make her more knowledgeable about her subjects, or will she forget it all tomorrow? I suspect the (5)__________.

1. A. lose

B. escape

C. miss

D. fail

2. A. capacity

B. ability

C. achievement

D. potential

3. A. cramming

B. lecturing

C. reading

D. practising

4. A. false

B. mock

C. fake

D. artificial

5. A. latter

B. frontier

C. later

D. second

II. Read the passage then choose the best answer to each question that follows by writing the corresponding letter A, B, C or D on your answer sheet. 

We find that bright children are rarely held back by mixed-ability teaching. On the contrary, both their knowledge and experience are enriched. We feel that there are many disadvantages in streaming pupils. It does not take into account the fact that children develop at different rates. It can have a bad effect on both the bright and the not-so-bright child. After all, it can be quite discouraging to be at the bottom of the top grade!

Besides, it is rather unreal to grade people just according to their intellectual ability. This is only one aspect of their total personality. We are concerned to develop the abilities of all our pupils to the full, not just their academic ability. We also value personal qualities and social skills, and we find that mixed-ability teaching contributes to all these aspects of learning.

In our classrooms, we work in various ways. The pupils often work in groups: this gives them the opportunity to learn to co-operate, to share, and to develop leadership skills. They also learn how to cope with personal problems as well as learning how to think, to make decisions, to analyze and evaluate, and to communicate effectively. The pupils learn from each other as well as from the teachers.

Sometimes the pupils work in pairs; sometimes they work on individual tasks and assignments, and they can do this at their own speed. They also have some formal class teaching when this is appropriate. We encourage our pupils to use the library, and we teach them the skills they need in order to do this effectively. An advanced pupil can do advanced work; it does not matter what age the child is. We expect our pupils to do their best, not their least, and we give them every encouragement to attain this goal.

1. The phrase take into account in paragraph 1 means __________.

A. calculate

B. consider

C. evaluate

D. analyze

2. The author argues that a teacher’s chief concern should be the development of the pupils’ __________.

A. learning ability and communicative skills

B. intellectual abilities

C. personal and social skills

D. total personality

3. Which of the following is NOT mentioned in the passage?

A. Group work provides the pupils with the opportunity to learn to be capable organizers.

B. Pupils also learn to develop their reasoning ability.

C. Group work gives pupils the opportunity to learn to work together with others.

D. Pupils also learn how to participate in teaching activities.

4. According to the passage, which of the following is NOT TRUE?

A. Pupils cannot develop in the best way if they are streamed into classes of different intellectual abilities.

B. There is no fixed method in teaching pupils to develop themselves to the full.

C. It’s not good for a bright child to find out that he performs worst in a mixed-ability class.

D. Development of pupils as individuals is not the aim of group work.

5. Which of the following statements can best summaries the main idea of the passage?

A. Children, in general, develop at different rates.

B. Bright children do benefit from mixed-class teaching.

C. Various ways of teaching should be encouraged in class.

D. The aim of education is to find out how to teach the bright and not-so-bright pupils.

2. Đáp án đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8

PART 1

I.

1. D 2. B

II.

1. B 2. C

PART 2

I.

1. B 2. C 3. A 4. A 5. B
6. D 7. D 8. C 9. B 10. B

II.

1. broke  – was being moved 2. taking 3. will have been waiting 4. to leave 5. (should) be stamped

III.

1. inaccessible 2. shopaholic 3. significant 4. advisory 5. inspiration

IV.

1. already → yet 2. opportunities → opportunity 3. would be → were 4. about → on 5. geography → geographical

PART 3

I.

1. C 2. D 3. A 4. B 5. A

II.

1. B 2. D 3. D 4. D 5. B

Hỏi và đáp nhanh

1. Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 gồm những phần nào?

Đề thi thường bao gồm ngữ âm, từ vựng – ngữ pháp, biến đổi câu, đọc hiểu, nghe và viết đoạn văn ngắn.

2. Đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 có khó không?

Đề thi được thiết kế ở mức nâng cao, yêu cầu học sinh nắm vững các thì, dạng từ, cấu trúc câu phức tạp và kỹ năng vận dụng vào thực tế.

3. Có đáp án kèm theo đề thi không?

Có. Mẫu tham khảo trong bài viết đã kèm đáp án chi tiết để học sinh tự luyện và đối chiếu.

4. Làm thế nào để đạt điểm cao trong kỳ thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8?

Học sinh cần luyện thường xuyên các đề mẫu, ôn tập kỹ dấu hiệu nhận biết của các thì, cách dùng từ loại, cấu trúc biến đổi câu và rèn kỹ năng đọc hiểu, viết.

Trên đây là mẫu tham khảo đề thi học sinh giỏi tiếng Anh lớp 8 kèm đáp án chi tiết. Đề thi thực tế sẽ có nhiều câu hỏi hơn để đánh giá khả năng tiếng Anh một cách toàn diện. Bạn hãy luyện đề thường xuyên và ôn tập các mẫu cấu trúc câu nâng cao để đạt điểm số như mong muốn trong kỳ thi nhé.

Nguồn tham khảo

  1. Word order: structures – Grammar – Ngày cập nhật: 16/8/2025
  2. The passive voice: All tenses – Ngày cập nhật: 16/8/2025
location map