Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping (sách iLearn Smart World) tập trung vào chủ đề mua sắm, cung cấp nhiều từ vựng, cấu trúc câu và tình huống giao tiếp quen thuộc trong đời sống hằng ngày. Nội dung bài học gồm 3 phần chính với các dạng bài tập gồm: hội thoại thực tế, luyện điền từ, bài đọc hiểu, viết email khiếu nại và xử lý tình huống liên quan đến dịch vụ khách hàng. Bộ đáp án chi tiết, dễ hiểu giúp học sinh tự kiểm tra kết quả, nắm vững kiến thức, đồng thời bổ sung gợi ý và giải thích để việc học hiệu quả hơn.
Từ vựng tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
Trong Unit 3 – Shopping của chương trình Tiếng Anh lớp 10, học sinh được làm quen với nhiều từ vựng liên quan đến mua sắm và các tình huống thực tế trong đời sống. Chủ điểm bài học xoay quanh các khái niệm về cửa hàng, sản phẩm, dịch vụ, cách hỏi – trả lời khi mua hàng, và các cụm từ quen thuộc dùng trong giao tiếp.
• Approve /əˈpruːv/ (v): Đồng ý, phê duyệt
• Brand /brænd/ (n): Nhãn hiệu, thương hiệu
• Budget /ˈbʌdʒ.ɪt/ (n): Ngân sách, ngân quỹ
• Calculator /ˈkæl.kjə.leɪ.tər/ (n): Máy tính
• Crash /kræʃ/ (v): (Máy tính) gặp sự cố
• Customer service /ˌkʌs.tə.mə ˈsɜː.vɪs/ (n): Bộ phận chăm sóc khách hàng
• Disconnect /ˌdɪs.kəˈnekt/ (v): Ngừng kết nối
• Habit /ˈhæb.ɪt/ (n): Thói quen
• Hotline /ˈhɒt.laɪn/ (n): Đường dây nóng
• Manager /ˈmæn.ɪ.dʒər/ (n): Người quản lý
• On sale /ɒn seɪl/ (idiom): Đang giảm giá
• Overheat /ˌəʊ.vəˈhiːt/ (v): Trở nên quá nóng
• Pay attention to /peɪ əˈten.ʃən tuː/ (v.phr): Chú ý, để tâm đến
• Quality /ˈkwɒl.ə.ti/ (n): Chất lượng
• Receipt /rɪˈsiːt/ (n): Hóa đơn
• Repair /rɪˈpeər/ (v): Sửa chữa
• Restart /ˌriːˈstɑːt/ (v): Khởi động lại
• Shipper /ˈʃɪp.ər/ (n): Nhân viên giao hàng
• Thrift store /ˈθrɪft ˌstɔːr/ (n): Cửa hàng bán đồ cũ
• Warranty /ˈwɒr.ən.ti/ (n): Bảo hành
>>> Tìm hiểu thêm: Bài tập viết lại câu lớp 10 giúp bạn nâng cao kỹ năng viết
Giải bài tập tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping – Lesson 1
1. New words
a. Bài tập 1
Fill in the blanks. Listen and repeat. (Điền vào chỗ trống. Nghe và nhắc lại.)
| thrift store styles quality customer service on sale |
1. I love the clothes store near my house. It has more brands and better _styles_than the stores at the mall.
2. You should spend your money on ___________ products. They’ll last a long time.
3. A ___________ sells old or used clothes, books, etc. They often have very cheap and cool things!
4. I bought these sunglasses when they were ___________. They normally cost over 200 dollars, but I got them for just 139!
5. I like to shop at this store because the ___________ is excellent.The sales assistants are always friendly and helpful.
Đáp án tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping:
1. styles
2. quality
3. thrift store
4. on sale
5. customer service
b. Bài tập 2
In pairs: Do you prefer to buy quality clothes or cheap clothes on sale? Why? (Làm việc theo cặp: Bạn thích mua quần áo chất lượng hay quần áo giá rẻ đang giảm giá? Tại sao?)
Gợi ý:
• I prefer to buy quality clothes because they last longer and make me feel more comfortable. (Mình thích mua quần áo chất lượng vì chúng bền hơn và khiến mình cảm thấy thoải mái hơn.)
• I like to buy cheap clothes on sale because I can save money and buy more things. (Mình thích mua quần áo giá rẻ đang giảm giá vì mình có thể tiết kiệm tiền và mua được nhiều thứ hơn.)
2. Reading – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
Read the article and choose the correct answer. What’s the article about? (Đọc bài báo và chọn câu trả lời đúng. Bài báo nói về điều gì?)
Đáp án:
2. where teens buy their clothes
b. Bài tập 2
Now, read and answer the questions. (Bây giờ, đọc và trả lời câu hỏi.)
1. Where does Thanh buy her clothes?
2. What is Thanh’s advice for shoppers?
3. Why does Vân prefer a local store to shopping malls?
4. Why does Ngọc like shopping malls?
Đáp án:
1. at the thrift stores
2. pay attention to the brands
3. less crowded, better customer service
4. because all the stores are in one place (so it’s easier to shop)
c. Bài tập 3
In pairs: What’s your favorite store or place to go shopping? Why? (Thực hành theo cặp: Cửa hàng hoặc nơi mua sắm yêu thích của bạn là gì? Tại sao?)
Gợi ý:
• My favorite place to go shopping is a clothing store near my house because it is convenient and not too crowded. (Nơi mình thích đi mua sắm nhất là một cửa hàng quần áo gần nhà vì nó tiện lợi và không quá đông đúc.)
• I like shopping at the shopping mall because there are many different stores and I can buy everything in one place. (Mình thích mua sắm ở trung tâm thương mại vì ở đó có nhiều cửa hàng khác nhau và mình có thể mua mọi thứ ở cùng một chỗ.)
>>> Tìm hiểu thêm: Bài dịch và lời giải chi tiết tiếng Anh 10 unit 3 Reading
3. Grammar
a. Bài tập 1 – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
Listen and repeat. (Nghe và nhắc lại.)
The orange dress is cheaper than the yellow dress, but this red dress is the cheapest. (Chiếc váy màu cam rẻ hơn chiếc váy màu vàng, nhưng chiếc váy màu đỏ này là rẻ nhất.)
b. Bài tập 2
Circle the correct words. (Khoanh tròn vào những từ đúng.)
1. I think you should buy this pair of sunglasses. It looks cooler / coolest than the other pair.
2. Can I borrow some money? This dress is more / most expensive than I thought.
3. This restaurant may not have the greatest food in town but their customer service is definitely the best / better. We eat here at least twice a month.
4. It’s best if you come on Wednesday, when I’m less busy / busiest. We’ll have time to chat.
5. Shopping is my less / least favorite thing to do. It’s boring and takes a lot of time.
Đáp án:
1. cooler
2. more
3. the best
4. less busy
5. least
c. Bài tập 3
Fill in the blanks with the right forms of the adjectives. (Điền vào chỗ trống các dạng đúng của tính từ.)
1. I think this dress is prettier than (pretty) the other one.
2. This is ______________ (good) place to shop for shoes in town. All the other stores are too expensive.
3. I rarely wear my green jacket. It’s ______________ (comfortable) my red one.
4. Do you have a ______________ (expensive) bag? This one is a bit too much.
5. We’ll never go back to that restaurant. It has ______________ (bad) customer service ever.
6. The black shirt is, ______________ (good) the white one, so it will last longer.
Đáp án tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping:
1. prettier
2. the best
3. less comfortable than
4. less expensive
5. the worst
6. better
d. Bài tập 4
In pairs: Compare computer games. Use the prompts from the box. (Thực hành theo cặp: So sánh các trò chơi điện tử. Hãy sử dụng gợi ý trong khung.)
Đáp án:
• Hot Spot Arcade is the most expensive game. (Hot Spot Arcade là trò chơi đắt nhất.)
• Soccer Fever is funnier than TKO 3. (Soccer Fever vui nhộn hơn TKO 3.)
>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh 10 Unit 3 Listening: Đáp án, từ vựng, luyện nghe hiệu quả
4. Pronunciation
a. Bài tập 1
Stress the first syllable for most two-syllable nouns. (Nhấn trọng âm ở âm tiết thứ nhất đối với hầu hết các danh từ có hai âm tiết.)
b. Bài tập 2
Listen to the words and focus on the underlined letters. (Nghe những từ sau và chú ý vào những chữ cái được gạch chân.)
Hướng dẫn dịch:
• Service: dịch vụ
• Shopping: mua sắm
c. Bài tập 3
Listen and cross out the one that has the wrong word stress. (Nghe và gạch bỏ từ có trọng âm sai.)
• Sneakers (giày thể thao)
• Bookstore (hiệu sách)
• Money (tiền bạc)
Đáp án:
“money” phát âm sai vì trong bài nghe nhấn vào trọng âm thứ 2.
d. Bài tập 4
Read the words with the correct stress to a partner. (Đọc các từ với trọng âm đúng cho bạn cùng học nghe.)
5. Practice – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
Practice the conversation. Swap roles and repeat. (Luyện tập hội thoại. Đổi vai và lặp lại.)
b. Bài tập 2
Make another conversation using the ideas on the right. (Thực hiện một cuộc hội thoại khác sử dụng các ý tưởng bên phải.)
Gợi ý bài giải tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping:
A: Hey, B, can I ask you some questions? I’m doing a survey for my class.
B: Hi, A. Sure.
A: What do you spend most of your money on?
B: Clothes and snacks.
A: Where do you buy your clothes?
B: Usually from the store near my house.
A: Why? Is it better quality than other stores?
B: No, but it has nicer styles.
A: And snacks? Do you buy them at the store too?
B: I buy them at a convenience store because it’s closer.
A: What’s the most expensive thing you’ve ever bought?
B: I bought a laptop.
A: Great. Thank you.
>>> Tìm hiểu thêm: Giải bài tập tiếng Anh 10 unit 3 Looking Back dễ hiểu nhất
6. Speaking: How do you spend your money?
a. Bài tập 1
Add one more question. In fours: Discuss the questions. (Thêm một câu hỏi nữa. Theo nhóm bốn người: Thảo luận về các câu hỏi sau.)
1. What do you spend most of your money on?
2. Why do you shop there? (Cheaper? Better brands? etc.)
3. What’s the most expensive thing you have ever bought?
4. Your question: _______________________________________?
Gợi ý:
1. What do you spend most of your money on? (Bạn tiêu phần lớn tiền của mình vào đâu?)
• I spend most of my money on clothes. (Mình tiêu phần lớn tiền của mình vào quần áo.)
2. Why do you shop there? (Cheaper? Better brands? etc.) (Tại sao bạn lại mua sắm ở đó? (Rẻ hơn? Thương hiệu tốt hơn? …)
• I shop there because the clothes are cheap and good quality. (Mình mua sắm ở đó vì quần áo rẻ và chất lượng tốt.)
3. What’s the most expensive thing you have ever bought? (Món đồ đắt nhất bạn từng mua là gì?)
• The most expensive thing I bought was a pair of shoes. (Món đồ đắt nhất mình từng mua là một đôi giày.)
4. Your question: How often do you go shopping? (Bạn đi mua sắm bao lâu một lần?)
• I go shopping once or twice a month. (Mình đi mua sắm một hoặc hai lần mỗi tháng.)
b. Bài tập 2
Report the results to your class. (Báo cáo kết quả với lớp của bạn.)
In our group, most people spend most of their money on clothes. (Trong nhóm chúng tôi, hầu hết mọi người tiêu phần lớn tiền của họ vào quần áo.)
>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh 10 Unit 3 Writing: Đáp án, bản dịch và phần luyện nâng cao
Bài tập tiếng Anh 10 Unit 3 – Lesson 2
1. New Words
a. Bài tập 1
Match the underlined words to the definitions. Listen and repeat. (Nối các từ được gạch chân với phần định nghĩa. Nghe và lặp lại.)
a. Disconnect the old screen and connect the new one.
b. It might overheat if you use it for too long. If it does, let it cool down before you use it again.
c. Please keep your receipt. You’ll need it if you want to return your laptop.
d. This TV comes with a two-year warranty. During that time, we’ll fix it for free.
e. Why don’t you restart your laptop? Sometimes it solves the problem.
f. My calculator has stopped working. I’m trying to repair it.
g. My computer crashed again! It was fine a minute ago, but now the screen is frozen and I can’t click on anything.
1. disconnect – break a connection between two things
2. ___________ – suddenly stop working
3. ___________ – become too hot
4. ___________ – turn off and on
5. ___________ – a paper showing what you bought, when you bought it, and how much it cost
6. ___________ – fix something
7. ___________ – a written promise from a company to fix or replace a broken product
Đáp án:
1. disconnect
2. crash
3. overheat
4. restart
5. receipt
6. repair
7. warranty
b. Bài tập 2
In pairs: Talk about what problems you’ve had with your devices. (Thực hành theo cặp: Nói về những vấn đề bạn gặp với thiết bị của bạn.)
Gợi ý bài giải tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping:
A: I had a problem with my laptop last week. It suddenly crashed while I was doing my homework. (Tuần trước mình gặp vấn đề với chiếc laptop của mình. Nó đột nhiên bị treo khi mình đang làm bài tập về nhà.)
B: Oh no! Did you fix it? (Ôi không! Bạn đã sửa nó chưa?)
A: Yes, I restarted it and asked my brother to repair some software errors. (Rồi, mình đã khởi động lại và nhờ anh trai sửa một số lỗi phần mềm.)
2. Listening
a. Bài tập 1
Listen to Jess talking to the manager of an electronics store. Why is she at the store? (Nghe Jess nói chuyện với với quản lý của cửa hàng điện tử. Tại sao cô ấy ở cửa hàng?)
1. She wants to get her money back.
2. Her laptop needs repairing.
Đáp án:
Her laptop needs repairing.
Nội dung bài nghe:
Matt: Hi, welcome to PC Planet. How can I help?
Jess: Good morning, I’d like to speak to the manager, please.
Matt: Of course, one moment please.
Ben: Hi, I’m Ben. I’m the manager. How can I help today?
Jess: Hello, Ben. I have a problem with my laptop. I bought it from here a few months ago.
Ben: OK, what’s the problem?
Jess: It overheats when I do my homework. Like yesterday, when I tried to save my essay, it became really hot and crashed.
Ben: Sorry about that. We probably need to repair it. Can I take your name, please?
Jess: Yes, it’s Jess Jones. That’s J-E-S-S J-O-N-E-S.
Ben: OK. And can I take your phone number?
Jess: 077-274-7641.
Ben: And the problem is it overheats when you do your homework, right? Anything else?
Jess: No, just that.
Ben: OK. Do you have your receipt?
Jess: Erm…yes. Here it is.
Ben: OK, it’s still under warranty. We can repair it for free.
Jess: Great.
Ben: Thank you, Jess. We’ll call you when your laptop is ready. Probably on Thursday or Friday, OK?
Jess: Could you finish it by Thursday? I need to finish my essay for Friday.
Ben: OK, I think we can finish it by then.
Jess: Great, thanks.
b. Bài tập 2
Now, listen and complete the form. (Bây giờ, nghe và hoàn thành biểu mẫu.)
Đáp án:
1. Jones
2. 077-274-7641
3. overheats
4. yes
5. Thursday
c. Bài tập 3
Read the Conversation Skill box and listen to Task b. audio again. Circle the phrase in the Conversation Skill box that you hear. (Đọc khung Kỹ năng hội thoại và nghe lại audio của Task b. Khoanh tròn cụm từ trong khung Kỹ năng hội thoại mà bạn nghe được.)
| Conversation Skill
Finding the right person to speak to. To make sure you’re talking to the right person to help with your problem, say: I’d like to speak to (the manager). Who do I talk to about (a broken laptop)? |
Đáp án:
I’d like to speak to (the manager).
d. Bài tập 4
Listen and repeat. (Nghe và nhắc lại.)
Học sinh tự luyện tập.
e. Bài tập 5 – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
In pairs: What would you do if you bought an expensive phone or laptop and it broke the next day? How would you feel? (Thực hành theo cặp: Bạn sẽ làm gì nếu mua một chiếc điện thoại hoặc laptop đắt tiền mà hôm sau nó bị hỏng? Bạn sẽ cảm thấy thế nào?)
Gợi ý:
A: If I bought an expensive phone and it broke the next day, I would take it back to the store and ask for a repair or a replacement. (Nếu mình mua một chiếc điện thoại đắt tiền mà hôm sau nó bị hỏng, mình sẽ mang nó trở lại cửa hàng và yêu cầu sửa chữa hoặc đổi cái mới.)
B: That’s a good idea. I would feel very upset and disappointed because I spent a lot of money on it. (Ý hay đó. Mình sẽ cảm thấy rất buồn và thất vọng vì mình đã tốn nhiều tiền cho nó.)
3. Grammar – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
Listen and repeat. (Nghe và nhắc lại.)
b. Bài tập 2
Unscramble the sentences. (Sắp xếp câu.)
1. photos, / overheats. / it /When / l / edit → When I edit photos, it overheats.
2. when / crashes / games. / I / play / lt
3. the / disconnects / when / internet. / I / use / It
4. you / We / when / let / it’s / will / fixed. / know
5. ready. / call / I’ll / it’s / you / when
Đáp án:
2. It crashes when I play games.
3. It disconnects when I use the internet.
4. We will let you know when it’s fixed.
5. I’ll call you when it’s ready.
c. Bài tập 3
Join the sentences using when to make two new sentences. (Nối các câu sử dụng when để tạo thành hai câu.)
1. The computer didn’t restart. I pressed the restart button.
• When-clause first: When I pressed the restart button, the computer didn’t restart.
• When-clause last: The computer didn’t restart when I pressed the restart button.
2. We have the battery for the camera. We’ll call you.
3. The camera disconnected. I tried to copy photos to my laptop.
4. My laptop crashed. I played games.
Đáp án:
2.
• When-clause first: When we have the battery for the camera, we’ll call you.
• When-clause last: We’ll call you when we have the battery for the camera.
3.
• When-clause first:: When I tried to copy photos to my laptop, the camera disconnected.
• When-clause last: The camera disconnected when I tried to copy photos to my laptop.
4.
• When-clause first:: When I played games, my laptop crashed.
• When-clause last: My laptop crashed when I played games.
d. Bài tập 4
In pairs: Talk about your devices using when-clauses. (Thực hành theo cặp: Nói về thiết bị của bạn sử dụng mệnh đề when.)
Gợi ý:
A: I use my phone when I chat with my friends. (Mình dùng điện thoại khi trò chuyện với bạn bè.)
B: I use my laptop when I do my homework. (Mình dùng laptop khi làm bài tập về nhà.)
A: My tablet is useful when I read e-books. (Máy tính bảng của mình hữu ích khi mình đọc sách điện tử.)
>>> Tìm hiểu thêm: Cấu trúc when while: Cách phân biệt, bài tập có đáp án
4. Pronunciation
a. Bài tập 1
“Can I take…?” often sounds like /kǝnaɪteɪk/. (“Can I take…?” thường phát âm như /kǝnaɪteɪk/.)
b. Bài tập 2
Notice the sound changes of the underlined words. (Chú ý những sự thay đổi âm của những từ được gạch chân.)
Can I take your name, please?
c. Bài tập 3
Listen and cross out the one with the wrong sound changes. (Nghe và gạch bỏ từ/cụm từ có sự thay đổi âm thanh sai.)
• Can I take your phone number?
• Can I take your address?
Đáp án:
Can I take your address? → Sai vì không có sự nối âm.
5. Practice – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
Practice the conversation. Swap roles and repeat. (Luyện tập đoạn hội thoại. Đổi vai và lặp lại.)
b. Bài tập 2
Make two more conversations using the ideas on the right. (Thực hiện thêm hai cuộc trò chuyện bằng cách sử dụng các ý tưởng ở bên phải.)
Gợi ý:
• Conversation 1:
Customer: I have a problem with my laptop.
Manager: What’s the problem?
Customer: It restarts when I play games.
Manager: Do you have your receipt?
Customer: Here it is.
Manager: It’s no longer under warranty. It costs twenty dollars to repair it.
Customer: OK.
Manager: Can I take your name, please?
Customer: Yes, it’s Sam Davis. That’s S-A-M-D-A-V-I-S.
Manager: Can I take your phone number?
Customer: Sure, it’s 0128485012.
Manager: We’ll call you when it’s ready.
Customer: OK.
• Conversation 2:
Customer: I have a problem with my laptop.
Manager: What’s the problem?
Customer: It disconnects when I use the internet.
Manager: Do you have your receipt?
Customer: Here it is.
Manager: It’s still under warranty. We can repair it for free.
Customer: OK.
Manager: Can I take your name, please?
Customer: Yes, it’s Karen Samuels. That’s K-A-R-E-N-S-A-M-U-E-L-S.
Manager: Can I take your phone number?
Customer: Sure, it’s 093219555.
Manager: We’ll call you when it’s ready.
Customer: OK.
6. Speaking: Returning a laptop
You have a problem with your laptop and want to get it fixed at the store where you bought it. In pairs: Student B, Student A, complete the note with your own ideas, then talk to the manager. Swap roles and repeat. (Bạn gặp vấn đề với laptop của mình và muốn mang nó đi sửa tại cửa hàng nơi bạn đã mua. Thực hành theo cặp: Học sinh B và Học sinh A, điền ghi chú bằng ý tưởng của riêng bạn, sau đó nói chuyện với quản lý. Đổi vai và làm lại.)
Gợi ý:
• PC Planet
• Laptop: Razor7
• Problem: disconnect when using the internet
• Bought: 6 months ago
• Your name: Emily
• Your phone number: 0911201345
b. Bài tập 2
Have you ever complained in a store or restaurant? Why? What happened? (Bạn đã bao giờ phàn nàn ở cửa hàng hoặc nhà hàng chưa? Tại sao? Chuyện gì đã xảy ra?)
Gợi ý:
Yes, I complained at a store because the product I bought was broken. The store staff gave me a refund and apologized for the inconvenience. (Vâng, mình đã từng phàn nàn ở cửa hàng vì sản phẩm mình mua bị hỏng. Nhân viên cửa hàng đã hoàn tiền và xin lỗi về sự bất tiện này.)
>>> Tìm hiểu thêm: Luyện nói trôi chảy với 99+ đoạn hội thoại tiếng Anh
Đáp án bài tập tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping – Lesson 3
1. Let’s Talk!
In pairs: What things do you like to buy? What can you do if there’s a problem with an item? (Thực hành theo cặp: Bạn thích mua những món đồ gì? Bạn có thể làm gì nếu một món đồ gặp vấn đề?)
Gợi ý:
A: I like to buy clothes and shoes. (Mình thích mua quần áo và giày dép.)
B: Me too. If there’s a problem with an item, I can return it or ask for an exchange. (Mình cũng vậy. Nếu có vấn đề với món đồ, mình có thể trả lại hoặc yêu cầu đổi.)
2. Listening
a. Bài tập 1
Listen to an expert talking about shopping online. What’s the main idea? (Nghe một chuyên gia nói về việc mua sắm trực tuyến. Ý chính của bài là gì?)
1. It’s better to buy clothes in-store than online.
2. You should be careful when buying online.
Đáp án:
2. You should be careful when buying online.
Nội dung bài nghe:
Matt: Welcome back to Teen Weekly. Here’s our shopping expert, Keeley, to tell us about online shopping.
Keeley: Thanks, Matt. Online shopping, or e-commerce, is growing fast. From 2019 to 2020, online sales increased by over thirty percent in the USA. Why? Well, first, it’s so convenient. You can buy anything you want while sitting on your sofa at home. It’s really fast, and you don’t need to go outside! Lots of products are actually cheaper online than in-store. Sounds great, right?
Well, it’s not perfect. There are some issues with buying online. First, you can’t always try before you buy. If you buy clothes online, they may not fit you. They could be too big, too small, or low-quality.
The second problem is with deliveries. The shipper may deliver your items late, damage them, or lose them. Sometimes you can even receive the wrong item! The final problem is fraud. This is when you pay for something but it never arrives. The company takes your money and keeps it. Shoppers around the world lose billions of dollars because of fraud. So, what do you do if you have a problem? Well, you should write a complaint email to the company…
b. Bài tập 2 – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
Now, listen and complete the notes. Write one word only for each answer. (Bây giờ, hãy nghe và hoàn thành các ghi chú. Chỉ viết một từ cho mỗi câu trả lời.)
SHOPPING ONLINE (E-COMMERCE)
Positives:
– Convenient can buy from (1) _home_
– Fast
Many products are (2) _______ online than in-store.
Negatives:
– Can’t try before buying: clothes might be:
+ too (3) _______
+ too small
+ low-quality
Deliveries:
– late
– shipper may damage or (4) _______ your items.
– wrong item
Fraud: company takes your (5) _______ and keeps it.
Đáp án:
1. home
2. cheaper
3. big
4. lose
5. money
3. Reading – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
Read June’s email and choose the best subject heading. (Đọc email của June và chọn tiêu đề phù hợp nhất.)
1. Link76 Problems
2. Link76 Review
Đáp án:
1. Link76 Problems
b. Bài tập 2
Now, read and circle the answers. (Bây giờ, đọc và khoanh vào đáp án đúng.)
1. June bought her laptop from…
a. the internet b. a store c. a friend.
2. The laptop gets too hot when she…
a. does her homework b. plays games c. watches movies.
3. June contacted RocketTech…
a. by online chat b. by email c. by phone.
4. She had to wait to speak to customer service…
a. for 3 hours b. for 30 minutes c. for 10 minutes.
Đáp án:
1. a
2. b
3. c
4. b
c. Bài tập 3
In pairs: Have you ever contacted customer service about something you bought? Did they fix your problem? (Thực hành theo cặp: Bạn đã bao giờ liên hệ với bộ phận chăm sóc khách hàng về một món đồ bạn đã mua chưa? Họ có giải quyết được vấn đề của bạn không?
Gợi ý:
A: Yes, I called customer service about a broken phone charger I bought online. (Vâng, mình đã gọi cho bộ phận chăm sóc khách hàng về một cục sạc điện thoại bị hỏng mà mình mua online)
B: What happened? (Chuyện gì đã xảy ra vậy?)
A: They asked me to send photos and then sent me a free replacement. (Họ yêu cầu mình gửi ảnh và sau đó gửi cho mình một cái mới miễn phí.)
>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh 10 Unit 3 Getting Started: Đáp án và bài luyện mở rộng
4. Writing
a. Bài tập 1
Read about writing complaints emails, then read June’s email again and underline the examples of parts 1-4 from the Writing Skill in the email. (Đọc về cách viết email khiếu nại, sau đó đọc lại email của June và gạch chân các ví dụ thuộc các phần 1–4 trong mục Kỹ năng viết ở trong email.)
| Writing Skill
Writing complaint emails To make complaints effectively in an email, you should use formal language and: 1. explain why you’re writing: I bought a B300 laptop on December 5th, and it has a problem. 2. describe the problem: It crashes when I play games. 3. (optional) explain how you tried to fix the problem: I tried restarting it, but it still does not work. 4. say what you want the store to do: I would like you to replace it. |
Đáp án tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping:
Dear Sir or Madam,
(1) On Friday, November 27th, I bought a Link76 laptop from your website and it is not working.
The laptop has two main problems. (2) It overheats when I play games and it keeps crashing when I do my homework. It also sometimes slows down when I watch movies.
(3) I called RocketTech’s customer hotline and waited 30 minutes to speak to someone. Finally, I spoke to your colleague, Andy. He said he would speak to his manager and call back in ten minutes. That was three hours ago.
(4) I would like RocketTech to repair my laptop or provide a new one as soon as possible.
I look forward to your reply.
Yours faithfully,
June Evans
b. Bài tập 2
Write full sentences using the prompts. Use the skill box to help you. Then, number the sentences (1-4) to match them with the parts of a complaint email. (Viết các câu đầy đủ bằng cách sử dụng gợi ý. Sử dụng hộp kỹ năng để giúp bạn. Sau đó, đánh số các câu (1-4) để khớp chúng với các phần của email khiếu nại.)
A. bought / sneakers / website / July / 19th __________________________________
B. tried / calling / store / nobody / answered / phone ___________________________
C. they / too / big / wrong / color __________________________________________
D. would / like / replace / them___________________________________________
E. bought / cell phone / store / London / May 19th / has / problem__________________
F. ordered / dress / last month / but / not / arrived ______________________________
G. laptop / overheats / play / games _______________________________________
Đáp án:
A. I bought a pair of sneakers from your website on July 19th. – 1
B. I tried calling the store but nobody answered my phone. – 3
C. They are too big and in the wrong color. – 2
D. I would like you to replace them. – 4
E. I bought a cell phone from your store in London on May 19th, and it has a problem. -1
F. I ordered a dress last month but it hasn’t arrived. – 1
G. The laptop overheats when I play games. – 2
>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh lớp 10 Unit 4 Listening: Bài nghe, từ vựng và đáp án
5. Speaking – Tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping
a. Bài tập 1
In pairs: Look at the pictures in the lesson. Discuss what the problems are and what the customers should do. (Thực hành theo cặp: Nhìn vào các bức tranh trong bài học. Thảo luận xem các vấn đề là gì và khách hàng nên làm gì.)
Gợi ý:
1. The store sent her the wrong item. She should ask the store for a replacement.
2. The screen has broken because of delivery. She should ask the store for a replacement.
3. The shipper delivered the item late. She should send the store a complaint email.
b. Bài tập 2
Choose an item from the pictures or use your own idea and make notes in the table. (Chọn một mục từ các bức tranh hoặc sử dụng ý tưởng của riêng bạn và ghi chú vào bảng.)
Gợi ý:
| What did you buy? | I bought a new smartphone. |
| When/Where did you buy it? | I bought it two weeks ago at the PC Planet store. |
| What are the problems? | |
| …with the delivery? | The delivery was late by three days. |
| …with the item? | The phone often disconnects from Wi-Fi and the battery drains very fast. |
| How did you try to solve the problems? | I called customer service and sent them some photos and videos showing the issues. |
| What do you want the store to do? | I want the store to repair the phone for free or give me a replacement. |
6. Let’s Write!
Now, write a complaint email to the company. Remember to follow the model and use formal language. Use the Feedback form to help you. Write 120 to 150 words. (Bây giờ, hãy viết một email khiếu nại gửi đến công ty. Hãy nhớ làm theo mẫu và sử dụng ngôn ngữ trang trọng. Sử dụng mẫu Phiếu phản hồi để hỗ trợ bạn. Viết khoảng 120 đến 150 từ.)
Gợi ý:
Subject: Complaint About Faulty Smartphone and Late Delivery
Dear Sir or Madam,
I am writing to complain about a smartphone I purchased from PC Planet on March 5th. The delivery arrived three days late, which caused me inconvenience. More importantly, the phone has several issues. It often disconnects from Wi-Fi and the battery drains very quickly, making it difficult to use.
I contacted your customer service last week and sent photos showing the problems, but I have not received any solution. I kindly request that your company repair the phone for free or provide me with a replacement as soon as possible.
Thank you for your attention. I look forward to your prompt response.
Elly Rose
Dịch sang tiếng Việt:
Chủ đề: Khiếu nại về điện thoại bị lỗi và giao hàng trễ
Kính gửi Quý công ty,
Tôi viết email này để khiếu nại về chiếc điện thoại thông minh mà tôi đã mua từ PC Planet vào ngày 5/3. Việc giao hàng bị trễ 3 ngày, gây nhiều bất tiện cho tôi. Nghiêm trọng hơn, chiếc điện thoại gặp nhiều vấn đề. Nó thường xuyên bị ngắt kết nối Wi-Fi và pin tụt rất nhanh, khiến tôi khó sử dụng.
Tuần trước, tôi đã liên hệ với bộ phận chăm sóc khách hàng của quý công ty và gửi kèm ảnh mô tả vấn đề, nhưng đến nay tôi vẫn chưa nhận được phản hồi. Tôi mong công ty sớm sửa chữa miễn phí hoặc thay thế thiết bị mới cho tôi.
Xin cảm ơn sự quan tâm của quý công ty. Tôi mong nhận được phản hồi sớm.
Trân trọng,
Elly Rose
Trên đây là toàn bộ đáp án chi tiết cho bài học tiếng Anh 10 Unit 3 Shopping sách iLearn Smart World. ILA hy vọng rằng nội dung này sẽ giúp các em học sinh ôn tập hiệu quả và đạt kết quả học tập tốt.
>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh 10 Unit 4 Reading: Tóm tắt, từ vựng & mẹo làm bài hiệu quả












