Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment: Bài tập, đáp án

Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment: Bài tập có đáp án dễ hiểu

Rà soát học thuật bởi: Jonathan Bird, Teaching and Learning Director
Tác giả: Nguyen HongQuy tắc biên tập

Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment: Bài tập có đáp án dễ hiểu

Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment (Global Success) cung cấp kiến thức về môi trường, ô nhiễm và hành động bảo vệ hành tinh xanh. Bài học giúp học sinh mở rộng từ vựng, luyện phát âm các cụm âm /kl/, /pl/, /gr/, /pr/, ôn tập thì tương lai với will, be going to và cấu trúc câu bị động. ILA chia sẻ đáp án chi tiết các phần bài tập giúp học sinh dễ dàng nắm vững kiến thức và tự tin học tập.

Tổng quan về tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment

Unit 2: Humans and the environment (Global Success) giúp các em mở rộng vốn từ vựng về ô nhiễm, biến đổi khí hậu và các hành động bảo vệ môi trường. Thông qua các bài luyện tập đa dạng ở các phần như: Getting Started, Language, Reading, Speaking, Listening, Writing, Communication and Culture/CLIL, Looking Back và Project, học sinh được rèn luyện đầy đủ bốn kỹ năng ngôn ngữ trong những ngữ cảnh gần gũi và thực tế.

Bên cạnh đó, Unit 2 còn giúp học sinh cải thiện khả năng phát âm các cụm âm phổ biến như /kl/, /pl/, /gr/ và /pr/. Về ngữ pháp, các em sẽ học cách sử dụng thì tương lai với will và be going to để nói về dự định và kế hoạch. Đồng thời, các em được làm quen với cách dùng câu bị động, một cấu trúc quan trọng và thường xuyên xuất hiện trong các đề thi.

>>> Tìm hiểu thêm: Tiếng Anh 10 Unit 1 Family Life: Đáp án đầy đủ từng bài tập

Đáp án bài tập Unit 2: Humans and the environment Global Success

Đáp án bài tập Unit 2: Humans and the environment Global Success

1. Từ vựng tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment

Danh từtính từ:

• Aim /eɪm/: Mục tiêu

Environment /ɪnˈvaɪrənmənt/: Môi trường

• Lifestyle /ˈlaɪfstaɪl/: Lối sống

• Ceremony /ˈserəməni/: Nghi lễ

• Issue /ˈɪʃuː/: Vấn đề

• Event /ɪˈvent/: Sự kiện

• Change /tʃeɪndʒ/: Sự thay đổi, thay đổi

• Chemical /ˈkemɪkl/: Hóa chất, thuộc về hóa học

• Material /məˈtɪəriəl/: Vật liệu

• Temperature /ˈtemprətʃə(r)/: Nhiệt độ

• Harmful /ˈhɑːmfl/: Có hại

• Compulsory /kəmˈpʌlsəri/: Bắt buộc

• Dangerous /ˈdeɪndʒərəs/: Nguy hiểm

Động từ:

Attend /əˈtend/: Tham gia, tham dự

• Set up /set ʌp/: Thiết lập, tổ chức

• Adopt /əˈdɒpt/: Áp dụng, nhận nuôi

• Organize /ˈɔːɡənaɪz/: Tổ chức

Reduce /rɪˈdjuːs/: Giảm

• Welcome /ˈwelkəm/: Chào đón

• Protect /prəˈtekt/: Bảo vệ

• Achieve /əˈtʃiːv/: Đạt được

Remember /rɪˈmembə(r)/: Ghi nhớ

Remind /rɪˈmaɪnd/: Nhắc nhở

Discuss /dɪˈskʌs/: Thảo luận

Prevent /prɪˈvent/: Ngăn ngừa

• Recycle /ˌriːˈsaɪkl/: Tái chế

• Damage /ˈdæmɪdʒ/: Gây hại, làm hỏng

• Pollute /pəˈluːt/: Gây ô nhiễm

Increase /ɪnˈkriːs/: Tăng lên

√ Cụm từ:

• Raise awareness /reɪz əˈweənəs/: Nâng cao nhận thức

• Youth Union /juːθ ˈjuːniən/: Đoàn thanh niên

• Pick up the litter /pɪk ʌp ðə ˈlɪtə(r)/: Nhặt rác

Make decision /meɪk dɪˈsɪʒn/: Đưa ra quyết định

• Green product /ɡriːn ˈprɒdʌkt/: Sản phẩm thân thiện với môi trường

• Electrical appliance /ɪˈlektrɪkl əˈplaɪəns/: Thiết bị điện

• Plastic waste /ˈplæstɪk weɪst/: Rác thải nhựa

• Save energy /seɪv ˈenədʒi/: Tiết kiệm năng lượng

• Used item /juːzd ˈaɪtəm/: Đồ đã qua sử dụng

• Natural resource /ˈnætʃrəl rɪˈsɔːs/: Tài nguyên thiên nhiên

• Rubbish bin /ˈrʌbɪʃ bɪn/: Thùng rác

• Public place /ˈpʌblɪk pleɪs/: Nơi công cộng

• Cut down on /kʌt daʊn ɒn/: Cắt giảm, giảm bớt

>>> Tìm hiểu thêm: Cách viết đoạn văn how to protect the environment phù hợp mọi trình độ

2. Bài tập Getting Started (trang 18, 19)

a. Bài tập 1

Listen and read. (Nghe và đọc)

• Mike: What are you going to do this weekend, Nam?

• Nam: I’m going to attend the first meeting of my school’s Go Green Club.

• Mike: Really? Can you tell me about the club, please?

• Nam: Well, it was set up by the Youth Union in my school. Its aim is to improve our environment and encourage people to adopt a greener lifestyle.

• Mike: Sounds interesting. What’s the first thing you are going to do?

• Nam: We’re going to clean up the school right after the ceremony.

• Mike: Do you have any other planned events?

• Nam: Not yet, but I think we’ll organise more activities to raise local people’s awareness of environmental issues.

• Mike: I’m keen to reduce my carbon footprint, but I don’t know what to do. Can I join the club?

• Nam: Sure. The club welcomes all students in the area. I hope we’ll be able to do a lot to protect our environment.

• Mike: Great. Can you please give me the time and place of the club meeting?

• Nam: OK. I’ll text them to you. See you then.

b. Bài tập 2 – Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment

Read the conversation again and answer the following questions. (Đọc lại đoạn hội thoại và trả lời các câu hỏi sau.)

1. Who set up the Go Green Club?

2. What does the club want to achieve?

3. What does Nam think the club will do in the future?

Đáp án:

1. The Youth Union in Nam’s school set it up.

2. The club wants to improve the environment and encourage people to adopt a greener lifestyle.

3. He thinks the club will organise more activities to raise local people’s awareness of environmental issues.

c. Bài tập 3

Match the verbs or phrasal verbs in A with suitable nouns or noun phrases in B. (Nối các động từ hoặc cụm động từ ở cột A với danh từ hoặc cụm danh từ phù hợp ở cột B.)

A B
1. raise a. a club
2. reduce b. a greener lifestyle
3. clean up c. awareness
4. adopt d. your carbon footprint
5. set up e. the streets

Đáp án:

1. c

2. d

3. e

4. b

5. a

d. Bài tập 4

Complete the following sentences based on the conversation in 1. (Hoàn thành các câu sau dựa trên đoạn hội thoại ở bài 1.)

1. The club ________ by the Youth Union in Nam’s school.

2. The club members ________ clean up the school right after the ceremony.

3. Nam thinks they ________ organise more activities to raise local people’s awareness of environmental issues.

Đáp án:

1. was set up

2. are going to

3. will

>>> Tìm hiểu thêm: Phân biệt nhanh thì tương lai đơn và tương lai gần

3. Bài tập Language – Unit 2 Humans and the environment Global Success (trang 19, 20, 21)

PRONUNCIATION

Cách làm phần phát âm nguyên âm trong tiếng Anh

a. Bài tập 1

Listen and repeat. Pay attention to the consonant blends /kl/, /pl/, /gr/ and /pr/. (Nghe và lặp lại. Chú ý đến các tổ hợp phụ âm /kl/, /pl/, /gr/ và /pr/.)

/kl/ /pl/ /gr/ /pr/
club please green practise
clean place group present
class play ground Protect

b. Bài tập 2

Listen and practise saying the following sentences. (Nghe và luyện nói các câu sau.)

Nội dung bài nghe:

1. The club members will clean up all the classrooms.

2. We are pleased that we created an interesting plot for the school play.

3. Our group will make the playground green again.

4. The students are practising their presentation on environmental protection.

VOCABULARY

a. Bài tập 1

Match the words and phrases to their meanings. (Nối các từ và cụm từ với nghĩa của chúng.)

1. household appliances a. the amount of carbon dioxide (CO₂) produced by the activities of a person or an organisation
2. energy b. rubbish lying in an open or public place
3. carbon footprint c. causing no harm to the environment
4. litter d. devices, such as fridges or TVs, used in people’s homes
5. eco-friendly e. power used for driving machines, providing heat and light, etc.

Đáp án:

1. d

2. e

3. a

4. b

5. c

b. Bài tập 2

Complete the sentences using the words and phrases in 1. (Hoàn thành các câu sau bằng cách sử dụng các từ và cụm từ ở bài 1.)

1. _________ car models always attract great attention at exhibitions.

2. Remember to turn off your _________ when they are not used.

3. Small changes in your daily habits can help reduce the _________ your produce.

4. One of the most important sources of _________ is the sun.

5. Students are reminded to pick up _________ that they see on the ground.

Đáp án:

1. eco-friendly

2. household appliances

3. carbon footprint

4. energy

5. litter

GRAMMAR

a. Bài tập 1

Complete the following sentences with “will” or the correct forms of “be going to”. (Hoàn thành các câu sau với “will” hoặc dạng đúng của “be going to”.)

1. I don’t think she ________ come tonight. She has to revise for her exam tomorrow.

2. We have already made the decision. We ________ buy a new house next month.

3. I’m sure she ________ pass the final exam.

4. Look at the sun. It ________ be a beautiful day.

5. I forgot to phone Dad. I ________ do it right after lunch.

Đáp án:

1. will

2. are going to

3. will

4. is going to

5. will

b. Bài tập 2

Rewrite following sentences using the passive voice. Begin each sentence as shown. (Viết lại các câu sau sử dụng câu bị động. Bắt đầu mỗi câu theo gợi ý đã cho.)

1. More and more people adopt a green lifestyle.

→ A green lifestyle ___________________________________

2. The students didn’t put the rubbish in the bins after the party yesterday.

→ The rubbish ___________________________________

3. We will plant more trees in the neighbourhood.

→ More trees ___________________________________

4. Our club is going to organise a lot of clean-up activities this weekend.

→ A lot of clean-up activities ___________________________________

5. They discussed important environmental issues at the meeting.

→ Important environmental issues ___________________________________

Đáp án:

1. A green lifestyle is adopted by more and more people.

2. The rubbish was not put in the bins after the party yesterday by the students.

3. More trees will be planted in the neighbourhood.

4. A lot of clean-up activities are going to be organised this weekend by our club.

5. Important environmental issues were discussed at the meeting.

4. Bài tập Reading – Sách tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment (trang 21, 22)

a. Bài tập 1

Work in groups. Look at the pictures and answer the questions. (Làm việc theo nhóm. Quan sát các bức tranh và trả lời các câu hỏi.)

Which pictures show a green lifestyle? Why? (Những bức tranh nào thể hiện lối sống xanh? Tại sao?)

Những bức tranh nào thể hiện lối sống xanh? Tại sao?

Gợi ý trả lời:

Pictures b and d show a green lifestyle. In picture b, the man is picking organic vegetables, which helps reduce harmful chemicals in food and protects the environment. In picture d, the sign reminds people to save electricity. This simple action makes our life and the environment greener and cleaner.

Dịch nghĩa:

Tranh b và d thể hiện lối sống xanh. Trong tranh b, người đàn ông đang hái rau hữu cơ, điều này giúp giảm bớt hóa chất độc hại trong thực phẩm và bảo vệ môi trường. Trong tranh d, tấm biển nhắc nhở mọi người tiết kiệm điện. Hành động đơn giản này giúp cuộc sống và môi trường trở nên xanh hơn, sạch hơn.

b. Bài tập 2

Read the following text and choose the best title for it. (Đọc đoạn văn sau và chọn tiêu đề phù hợp nhất cho nó.)

1. Green living (Sống xanh).

2. Green issues (Các vấn đề xanh).

3. Green products (Các sản phẩm xanh).

√ Đoạn văn:

More and more people adopt a green lifestyle. It is a choice we make to change to a greener and more sustainable lifestyle. There are many things you can do to become an eco-friendly person. Here are some of them.

• Turning off your appliances when they are not in use

This is one of the easiest ways to save energy and reduce your carbon footprint. It also helps reduce energy bills and prevent any dangerous situations such as a fire or an explosion.

• Buying products that are grown using more natural organic methods

This helps reduce the use of harmful chemicals in food. Organic food is better for us because it is safer and healthier. It also tastes better.

• Cutting down on plastic use

This really helps the environment because it takes many years for plastic waste to break down into small pieces. Bring a reusable bag when you go shopping, and your own refillable bottle instead of buying bottled water.

• Recycling as much as possible

This prevents pollution because it reduces the need to collect new raw materials and protects natural resources such as water and trees. So don’t throw away your used household items, but sort and recycle them.

√ Gợi ý trả lời:

• Hãy đọc lướt qua toàn bộ bài đọc để nắm được ý chính.

• Đặc biệt chú ý đến câu đầu tiên của mỗi đoạn vì chúng thường nêu nội dung chính.

• Chọn tiêu đề phù hợp nhất với nội dung của cả bài, không chỉ dựa vào một đoạn cụ thể nào đó.

√ Đáp án: Green living

c. Bài tập 3

Circle the correct meanings of the highlighted words and phrases in the text. (Khoanh tròn nghĩa đúng của các từ và cụm từ được in đậm trong đoạn sau.)

1. Sustainable

a. Causing little or no damage to the environment.

b. Bringing no benefits to the environment.

2. Organic

a. Without the use of animal organs.

b. Without the use of chemicals.

3. Cutting down on

a. Reducing.

b. Reusing.

4. Natural resources

a. Materials supporting life.

b. Materials harmful to life.

Đáp án:

1. a

2. b

3. a

4. a

d. Bài tập 4

Read the text again and decide whether the following statements are true (T) or false (F). (Đọc lại bài đọc và quyết định xem các câu sau đúng (T) hay sai (F)).

1. Green living is now compulsory for many people.

2. Turning off electrical appliances is an easy way to save energy.

3. It takes a long time for plastic waste to break down.

4. The use of refillable water bottles is not encouraged.

Đáp án:

1. F

2. T

3. T

4. F

e. Bài tập 5

Work in pairs. Discuss the following question. (Làm việc theo cặp. Thảo luận câu hỏi sau.)

In your opinion, which of the suggestions in the text is the easiest way to live green? (Theo em, đề xuất nào trong bài là cách dễ nhất để sống xanh?)

Gợi ý trả lời:

I think the easiest way to live green is turning off household appliances when we’re not using them. It’s simple and we can do it at home without needing any special tools or skills. (Em nghĩ cách sống xanh dễ nhất là tắt các thiết bị điện trong nhà khi không sử dụng. Việc này rất đơn giản và chúng ta có thể thực hiện ngay tại nhà mà không cần dụng cụ hay kỹ năng đặc biệt nào.)

>>> Tìm hiểu thêm: Đừng chỉ nói “Yes”. 30+ cách nói đồng ý tiếng Anh đậm chất bản xứ

5. Bài tập Speaking (trang 23)

a. Bài tập 1

Which of the following activities do you think teenagers should or shouldn’t do to live green? Put a tick in the appropriate column. (Em nghĩ thanh thiếu niên nên hay không nên làm những hoạt động nào sau đây để sống xanh? Đánh dấu tick vào cột phù hợp.)

Activities Should Shouldn’t
1. Leaving your appliances on when not in use
2. Recycling your used items
3. Using plastic bags when shopping
4. Buying organic food
5. Dropping litter in the street
6. Planting trees

Đáp án:

1. Shouldn’t 2. Should 3. Shouldn’t
4. Should 5. Shouldn’t 6. Should

b. Bài tập 2

The table below presents the reasons why teenagers should or shouldn’t do the activities in 1. Work in pairs and match them with the activities. (Bảng dưới đây đưa ra lý do vì sao thanh thiếu niên nên hoặc không nên thực hiện các hoạt động ở bài 1. Làm việc theo cặp và nối các lý do với hoạt động phù hợp.)

Reasons Activities
a. This makes the street dirty and polluted.
b. This wastes electricity and creates dangerous situations.
c. It takes years for the material to break down into small pieces.
d. This reduces the use of harmful chemicals in food.
e. This protects natural resources.
f. They provide shade and fresh air.

Đáp án:

a. 5 b. 1 c. 3 d. 4 e. 2 f. 6

c. Bài tập 3

Work in groups. Discuss and present your ideas about what you should or shouldn’t do to live green. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận và trình bày ý tưởng của em về những việc nên hoặc không nên làm để sống xanh.)

Gợi ý:

To live green, I think we should do small things every day. We should turn off the lights when we don’t need them and use reusable bottles instead of plastic ones. We should also recycle paper and save water. We shouldn’t throw trash on the street or use too many plastic bags. These actions help protect the environment and make our world cleaner.

Dịch nghĩa:

Để sống xanh, em nghĩ chúng ta nên làm những việc nhỏ hằng ngày. Chúng ta nên tắt đèn khi không cần dùng và sử dụng chai tái sử dụng thay vì chai nhựa. Chúng ta cũng nên tái chế giấy và tiết kiệm nước. Chúng ta không nên xả rác ra đường hoặc dùng quá nhiều túi nhựa. Những hành động này giúp bảo vệ môi trường và làm cho thế giới của chúng ta sạch hơn.

6. Bài tập Listening – Sách tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment (trang 24)

a. Bài tập 1

Work in pairs. Look at the picture and answer the questions. (Làm việc theo cặp. Quan sát bức tranh và trả lời các câu hỏi.)

What are they doing? Why? (Họ đang làm gì? Tại sao?)

Họ đang làm gì? Tại sao?

Gợi ý:

In the picture, people are cleaning the area. Some are picking up trash, bottles, and plastic bags, while others are watering trees and flowers. They are doing this activity to make the environment cleaner. (Trong bức tranh, mọi người đang dọn dẹp khu vực xung quanh. Một số người đang nhặt rác, chai lọ và túi nhựa, trong khi những người khác đang tưới cây và hoa. Họ thực hiện hoạt động này để làm cho môi trường sạch hơn.)

b. Bài tập 2

Listen to an announcement about a Go Green Weekend event and decide whether the following statements are true (T) or false (F). (Nghe một thông báo về sự kiện Cuối tuần Sống Xanh và quyết định xem các câu sau là đúng (T) hay sai (F)).

1. At the club meeting, the speaker only talks about the teams and activities.

2. The Clean-up Team will pick up rubbish in the central market.

3. Both students and local people will take part in the event.

4. A report of the event will be produced by the Media Team.

Nội dung bài nghe:

Welcome to our club meeting. As you know, we are organising a Go Green Weekend event next Sunday. Before presenting the event schedule, let me briefly tell you about the teams and activities. There will be three teams. Each team will take care of one specific task.

The Clean-up Team will be responsible for cleaning the central park in our town. They will pick up rubbish, bottles, plastic bags, anything that’s lying around. They will also water small trees and flowers in the park.

The Donation Team will collect used items from local people. Then they will have to sort and put them into the correct bags. This will make delivery much easier and will also help reach the people who need these items quickly.

The Media Team will be responsible for reporting on the event. They will take photos of the activities during the event and post them on the club’s website. They will also write a report which will summarise the results of the event and make suggestions for other club activities in the future.

Đáp án:

1. T

2. F

3. T

4. T

c. Bài tập 3

Listen again and complete each gap in the table with ONE word from the recording. (Nghe lại và điền vào mỗi chỗ trống trong bảng MỘT TỪ lấy từ đoạn ghi âm.)

Clean-up Team – Clean the central (1) ___________.

– Pick up rubbish, bottles, and (2) ___________.

– Water small trees and flowers.

Donation Team – Collect used items

– ___________(3) the items and put them into the correct bags.

Media Team – (4) ___________ photos of the event on the club’s website.

– Make (5) ________ for the club’s future activities.

Đáp án:

1. park

2. plastic

3. sort

4. post

5. suggestions

d. Bài tập 4

Work in groups. Discuss the following question. (Làm việc theo nhóm. Thảo luận câu hỏi sau.)

If you have to organise a green event in your area, what will you do? (Nếu em phải tổ chức một sự kiện xanh tại khu vực mình sống, em sẽ làm gì?)

Gợi ý:

If I have to organise a green event in my area, I will plan a clean-up day. I will invite my friends and neighbours to join. We will pick up trash in the park and plant some trees. I will also prepare posters to remind people to protect the environment. This event will help make our area cleaner and greener.

Dịch nghĩa:

Nếu em phải tổ chức một sự kiện xanh tại khu vực mình sống, em sẽ lên kế hoạch cho một ngày dọn dẹp. Em sẽ mời bạn bè và hàng xóm cùng tham gia. Chúng em sẽ nhặt rác ở công viên và trồng một vài cây xanh. Em cũng sẽ chuẩn bị các tấm áp phích để nhắc mọi người bảo vệ môi trường. Sự kiện này sẽ giúp khu vực của chúng em sạch hơn và xanh hơn.

>>> Tìm hiểu thêm: Số La Mã là gì? Cách đọc, viết và ứng dụng trong tiếng Anh

7. Bài tập Writing – Unit 2: Humans and the environment Global Success (trang 25)

Bài tập Writing – Unit 2: Humans and the environment Global Success

a. Bài tập 1

Work in pairs. Match the suggestions for improving the environment with their expected results. (Làm việc theo cặp. Nối mỗi đề xuất để cải thiện môi trường với kết quả tương ứng.)

Suggestions Expected results
1. Cleaning up regularly (e.g. organising clean-up activities at weekends) a. This reduces CO₂ and makes the air clean.
2. Planting more trees (e.g. encouraging students to plant trees or flowers in their school) b. This makes the waste collection easier.
3. Setting up more rubbish bins (e.g. putting more rubbish bins in public places such as parks or bus stations) c. This keeps the environment clean and makes it safe for everyone.

Đáp án:

1. c

2. a

3. b

b. Bài tập 2 – Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment

Read the incomplete paragraph about ways to improve the environment. Fill in the blanks with the words and phrases from the box. (Đọc đoạn văn chưa hoàn chỉnh về các cách cải thiện môi trường. Điền vào chỗ trống bằng các từ và cụm từ trong khung.)

First  In conclusion For example

There are three things we can do to improve the environment in our school. (1) _______, we should clean up all areas regularly. (2) _______, we can organise clean-up activities on weekends. By doing this, we can keep our environment clean, beautiful, and safe for everyone. …………………………

…………………………

…………………………

(3) _______, we can improve the environment in our school in many ways and even small actions can make a big difference.

Đáp án:

1. First

2. For example

3. In conclusion

c. Bài tập 3

Add two more suggestions to improve the environment in your school to complete the paragraph in 2. Use the ideas in 1 to help you. (Thêm hai đề xuất nữa để cải thiện môi trường trong trường học của em nhằm hoàn chỉnh đoạn văn ở bài 2. Sử dụng các ý tưởng trong bài 1 để hỗ trợ.)

Gợi ý:

There are three things we can do to improve the environment in our school. First, we should clean up all areas regularly. For example, we can organise clean-up activities at weekends. By doing this, we can keep our environment clean, beautiful, and safe for everyone.

Second, we should put more rubbish bins around the school. For example, we can place them at the school gate, in front of each building, and in the playground. This will make it easier to collect waste. Also, we should plant more trees. For instance, students can be encouraged to grow trees or flowers in the school. This helps reduce CO₂ and makes the air cleaner.

In conclusion, we can improve the environment in our school in many ways and even small actions can make a big difference.

Dịch nghĩa:

Có ba việc chúng ta có thể làm để cải thiện môi trường trong trường học. Đầu tiên, chúng ta nên thường xuyên dọn dẹp tất cả các khu vực. Ví dụ, chúng ta có thể tổ chức các hoạt động dọn dẹp vào cuối tuần. Bằng cách này, chúng ta có thể giữ cho môi trường luôn sạch sẽ, đẹp và an toàn cho mọi người.

Thứ hai, chúng ta nên đặt thêm nhiều thùng rác xung quanh trường. Ví dụ, có thể đặt thùng rác ở cổng trường, trước mỗi tòa nhà và ở sân chơi. Điều này sẽ giúp việc thu gom rác dễ dàng hơn. Bên cạnh đó, chúng ta cũng nên trồng thêm cây xanh. Chẳng hạn, học sinh có thể được khuyến khích trồng cây hoặc hoa trong khuôn viên trường. Việc này giúp giảm khí CO₂ và làm cho không khí trong lành hơn.

Kết luận lại, có rất nhiều cách để chúng ta cải thiện môi trường trường học, và ngay cả những hành động nhỏ nhất cũng có thể tạo ra thay đổi lớn.

8. Bài tập Communication and Culture (trang 25, 26)

EVERYDAY ENGLISH

a. Bài tập 1

Listen and complete the conversation with the expressions in the box. Then practise it in pairs. (Nghe và hoàn thành đoạn hội thoại bằng các cụm từ trong khung. Sau đó, luyện tập theo cặp.)

– You should 

– What should I do 

– I advise you 

– Should I

• Lan: I was asked to give a presentation on climate change next week. (1) __________, Mai?

• Mai: (2) __________ search for information about the topic on the internet.

• Lan: (3) __________ also read books in the library?

• Mai: That’s a good idea. (4) __________ to collect information from different sources. Then you can decide what to include in the presentation.

Đáp án:

1. What should I do

2. You should

3. Should I

4. I advise you

b. Bài tập 2

Work in pairs. Make similar conversations asking for and giving advice about green living. Use the expressions below to help you. (Làm việc theo cặp. Thực hiện các đoạn hội thoại tương tự để hỏi và đưa ra lời khuyên về lối sống xanh. Sử dụng các cụm từ gợi ý bên dưới để hỗ trợ.)

Asking for advice (Xin lời khuyên) Giving advice (Đưa ra lời khuyên)
What should I do?

(Tôi nên làm gì?)

I think you should…

(Tôi nghĩ bạn nên …)

What do you advise me to do?

(Bạn khuyên tôi phải làm gì?)

I advise you to …

(Tôi khuyên bạn nên …)

Do you have any suggestions for me?

(Bạn có gợi ý gì cho tôi không?)

How about ..?

(Thế còn … thì sao?)

What would you do if you were me?

(Bạn sẽ làm gì nếu bạn là tôi?)

If I were you, I would …

(Nếu tôi là bạn, tôi sẽ…)

Can you give me some advice about …?

(Bạn có thể cho tôi vài lời khuyên về…?)

My advice would be to …

(Lời khuyên của tôi là….)

Gợi ý:

• A: I was asked to give a presentation on green living next week. What should I do? (Mình được yêu cầu thuyết trình về lối sống xanh vào tuần sau. Mình nên làm gì?)

• B: You should search for information about the topic on the Internet. (Bạn nên tìm kiếm thông tin về chủ đề này trên Internet.)

• A: How about reading books in the library? (Còn đọc sách ở thư viện thì sao?)

• B: That’s a good idea. My advice would be to collect information from different sources. Then you can decide what to include in the presentation. (Ý đó hay đấy. Lời khuyên của mình là bạn nên thu thập thông tin từ nhiều nguồn khác nhau. Sau đó, bạn có thể quyết định nội dung sẽ đưa vào bài thuyết trình.)

CLIL

a. Bài tập 1

1. Read the text and complete the table. (Đọc đoạn văn và hoàn thành bảng sau.)

A carbon footprint is the total amount of CO₂ produced by human activities. It often also includes the emissions of other greenhouse gases. Although calculating your carbon footprint can be difficult, you can still estimate it based on how big your family is, how much electricity your appliances use, how much you drive or fly, or how much you recycle.

Globally, the average carbon footprint per person is more than 4 tons per year. Too much CO₂ in the Earth’s atmosphere can cause serious problems. It can lead to increasing global temperatures and air pollution, and destroy the natural world.

It’s not difficult to reduce your carbon footprint. You can do it by making your daily activities eco-friendly. For example, you can take shorter showers. The less hot water you use, the less energy is needed to heat the water. Instead of using your personal car or motorbike, you should use public transport, walk or cycle as much as possible.

These simple activities can help reduce your carbon footprint and your impact on the environment.

Carbon footprint
Definition Effects of large carbon footprint Ways to reduce it
Carbon footprint is:

– The total amount of (1) ________ produced by human activities.

– Emissions of other greenhouse gasses.

– Increasing (2)_________ and air pollution.

– Destroying the natural world.

Make your daily activities eco-friendly by:

– Taking shorter (3) _______

– Using (4) _________

– Walking or cycling.

Đáp án:

1. CO₂

2. global temperatures

3. showers

4. public transport

b. Bài tập 2

Work in pairs. Discuss things you can do to reduce your carbon footprint. (Làm việc theo cặp. Thảo luận về những việc em có thể làm để giảm lượng khí thải carbon của mình.)

• I can ride a bicycle or walk to school instead of using a motorbike. (Em có thể đi xe đạp hoặc đi bộ đến trường thay vì đi xe máy.)

• I will turn off lights and fans when I leave the room. (Em sẽ tắt đèn và quạt khi rời khỏi phòng.)

• I try to use less plastic and bring my own reusable bag when shopping. (Em cố gắng dùng ít nhựa và mang theo túi vải khi đi mua sắm.)

• I can save water by turning off the tap when brushing my teeth. (Em có thể tiết kiệm nước bằng cách tắt vòi khi đánh răng.)

9. Bài tập Looking Back – Tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment (trang 26)

a. Pronunciation

Listen and underline the words with the consonant blends /kl/, /pl/, /gr/ or /pr/. Then practise reading the sentences. (Nghe và gạch dưới những từ có tổ hợp phụ âm /kl/, /pl/, /gr/ hoặc /pr/. Sau đó, luyện đọc các câu.)

Nội dung bài nghe:

1. The professor is proud of the results of our project.

2. Grass is growing on the ground.

3. Those toy planes are made of plastic.

4. Click the button to become a member of the club.

Đáp án:

1. The professor (/pr/) is proud (/pr/) of the results of our project (/pr/).

2. Grass (/gr/) is growing (/gr/) on the ground (/gr/).

3. Those toy planes (/pl/) are made of plastic (/pl/).

4. Click (/kl/) the button to become a member of the club (/kl/).

b. Vocabulary

Complete the sentences. Use the words and phrases in the box. (Hoàn thành các câu sau. Sử dụng các từ và cụm từ trong khung.)

– appliances 

– green lifestyle 

– carbon – footprint     

– eco-friendly

1. More people adopt a ______________.

2. You should cut down on electricity usage to reduce your ___________.

3. Many modern houses today are built from ___________ materials.

4. Modern household ___________ make housework much easier.

Đáp án:

1. green lifestyle

2. carbon – footprint

3. eco-friendly

4. appliances

c. Grammar

Choose the best answers. (Chọn đáp án đúng nhất.)

1. Wind energy is used / use to produce electricity.

2. More trees are planted / plant around the school.

3. I’m sure you are going to pass / will pass your driving test. Don’t worry.

4. – Mai has won the first prize in the speaking contest.

– Really? I will / am going to phone her to give her my congratulations.

5. My parents have made their holiday plans. They will / are going to travel to the south of the country.

6. Do you hear the thunder? It is going to rain / will rain heavily.

Đáp án:

1. is used

2. are planted

3. will pass

4. I will

5. are going to

6. is going to rain

10. Bài tập Project (trang 27)

Work in groups. Make a plan for a Go Green Weekend event. Think of activities that you can organise during the weekend. You should also provide the reasons and expected results of each activity you suggest. (Làm việc theo nhóm. Lập kế hoạch cho một sự kiện Cuối tuần Sống Xanh (Go Green Weekend). Hãy nghĩ về các hoạt động mà nhóm em có thể tổ chức trong dịp cuối tuần. Em cũng nên nêu lý do và kết quả mong đợi cho mỗi hoạt động được đề xuất.)

Gợi ý:

Activity (Hoạt động) Time (Thời gian) Place (Địa điểm) Reason (Lý do) Expected Result (Kết quả mong đợi)
Recycling paper (Tái chế giấy) Saturday morning
(Sáng thứ Bảy)
School library (Thư viện trường) A lot of used paper is thrown away every day (Rất nhiều giấy đã qua sử dụng bị vứt đi mỗi ngày.) It helps save trees and reduces waste. (Giúp tiết kiệm cây xanh và giảm lượng rác thải.)
Making eco-friendly posters (Thiết kế áp phích bảo vệ môi trường) Sunday morning
(Sáng Chủ nhật)
Art room (Phòng mỹ thuật) Posters can remind people to act green. (Áp phích có thể nhắc nhở mọi người sống xanh.) It spreads green messages throughout the school. (Giúp lan tỏa thông điệp xanh trong trường.)
Collecting used batteries (Thu gom pin đã qua sử dụng) Sunday afternoon
(Chiều Chủ nhật)
School yard (Sân trường) Batteries contain harmful chemicals and should not be thrown in regular trash.
(Pin chứa hóa chất độc hại và không nên vứt vào thùng rác thông thường.)
It prevents pollution and protects the soil and water. (Giúp ngăn ô nhiễm và bảo vệ đất, nước.)

Vừa rồi là đáp án và phần giải thích chi tiết cho các bài tập trong sách giáo khoa tiếng Anh 10 Unit 2 Humans and the environment. Qua bài viết này, ILA mong rằng các em học sinh sẽ nắm chắc kiến thức và tự tin hơn trong quá trình học môn tiếng Anh 10 theo chương trình Global Success.

>>> Tìm hiểu thêm: Viết nhật ký bằng tiếng Anh như thế nào?

Nguồn tham khảo

1. Unit 2: Humans and the environment – Ngày truy cập 26-6-2025

2. Tiếng Anh 10 Global Success Unit 2: Humans And The Environment – Ngày truy cập 26-6-2025

location map